W rozmowach z wieloma klientami prędzej czy później pojawia się temat hostingu. Nie są zadowoleni z obecnego, bo „jest za wolny”, „ciągle są problemy z pocztą”, „jest drogo”. Jakie jest moje doświadczenie z hostingiem?
Moja historia hostingowa
Najpierw większość stron lokowałem w pewnej firmie z Wielkopolski. Było w porządku, ale kilka małych awarii pozbawiło mnie zaufania do bezpieczeństwa.
Zacząłem szukać dalej. Kierując się opiniami internetowymi wybrałem najwyżej ocenianą firmę z Rzeszowa. Było drożej, ale rzeczywiście stabilnie. Panel zarządzania usługami sprawiał wrażenie bardziej dopracowanego.
Jednak pojawił się inny problem – backupy robiły się bardzo wolno, kilkanaście razy wolniej niż w innych firmach. Dla mnie to ważny temat, bo często przerzucam strony z domen testowych na produkcję. Kiedy zwróciłem im na to uwagę, powiedzieli, że tak mają i już. Czyli nie da się tego poprawić.
Szukałem dalej. Mam pojedyncze konta hostingowe w kilku firmach, dziś większość z nich należących do poznańskiej grupy H88, ale żadna z nich nie przekonała mnie w 100%.
Pamiętam, że wybrałem się na Joomla User Group do Szczecina w 2016 roku. Spotkałem się tam z firmą Smarthost z Częstochowy i dostałem darmowy kupon na roczny hosting. Spróbowałem i szybko zacząłem przenosić tam inne strony na kolejne konta.
A więc:
Jakie są plusy Smarthosta?
- Przystępna cena. Daję tę cechę jako pierwszą, ale wcale nie jest najważniejsza. Ważne jest jednak to, że płacisz za to co dostajesz, bez kosmicznej marży, jak czasem w innych firmach. W 2016 roku mieli pakiet 1GB za 29 zł netto, a wystarczał on do większości stron wizytówek. Dziś tego pakietu już nie ma, ale dalej jest bardzo atrakcyjnie.
- Szybkie serwery. Mam wrażenie, że SH staje się pewnym liderem technologicznym. Np. już teraz nie ma tam serwerów bez dysków SSD.
- Szybkie i niezawodne wsparcie. Na maile dostaję odpowiedź po kilku minutach, zawsze rzeczową. Kiedy mój klient ma np. problemy z konfiguracją poczty w Outlooku, może zadzwonić do nich i cierpliwie mu wszystko wytłumaczą. Nie ma problemu z dodzwonieniem się.
- Bezawaryjność. W kwietniu 2019 moja strona solmedia.pl miała 100% czasu online, czyli nie było nawet 1 min awarii. To o czymś świadczy.
- Darmowy SSL do każdej podpiętej domeny. To ogromna oszczędność, bo w innych firmach certyfikat taki kosztuje średnio ok. 100 zł. Dzięki temu moja strona ma teraz bezpieczny adres HTTPS://solmedia.pl
- CPanel, czyli panel zarządzania serwerem, który daje mnóstwo możliwości samodzielnej konfiguracji. Można na przykład ustawić wersję PHP dla konkretnej domeny – nie ma tego np. nazwa.pl
- Backupy plików i baz SQL z ostatnich 7 dni są cały czas dostępne do naszej dyspozycji, a proces przywrócenia jakichś plików jest bardzo prosty – zaznaczamy które pliki czy foldery przywrócić i potwierdzamy 🙂
- Skaner antywirusowy. Przenosząc pliki strony do SH od razu są one skanowane, a ew. wirusy są od razu usuwane. Łatwo znaleźć złośliwe pliki, które czasem były reliktem sprzed wielu lat.
- Smarthost przeniesie do siebie wszystkie skrzynki pocztowe i strony gratis, dla tych, którzy migrują z innych firm.
- Kontakt z właścicielem. Pan Wojciech osobiście promuje swoją firmę na różnych eventach branżowych. Jego wykłady świadczą o tym, że zna się na swojej pracy. O wszystko można zapytać osobiście. Cenię też pewność, że w razie potrzeby mogę skontaktować się z nim online.
Wady
Czy Smarthost ma wady? Na upartego udało mi się znaleźć te:
- W najtańszych pakietach jest limit na ilość skrzynek pocztowych oraz baz SQL. Tego rzeczywiście nie spotyka się u konkurencji. Ale traktuję to jako politykę cenową, dzięki której w przystępny sposób możemy korzystać z małego serwera.
- Pamiętam z początków, że proces rejestracji i kupowania konta miał kilka haczyków, na które nawet zwróciłem firmie uwagę. Przykład: nazwa mojego konta podawana w 1. kroku była użyta przez kogoś innego, ale dowiedziałem się o tym w końcu 3. kroku. Nic się nie zmieniło w tej kwestii od tych 3 lat, ale ja już wiem, jak sobie poradzić. Natomiast sądzę, że w trosce o nowych klientów można by poprawić wygląd strony i UX pewnych procesów.
Podsumowanie
Nie przetestowałem wszystkich firm hostingowych. Na pewno jednak miałem do czynienia z wieloma, bo duża grupa moich klientów przychodzi do mnie już mając hosting. Z mojego doświadczenia wiem, że z czystym sumieniem mogę polecić Smarthost.
[A po co napisałem ten tekst? Nie jest to wbrew pozorom artykuł sponsorowany – piszę go z własnej chęci. Po prostu kolejni klienci, których zachęcam do przejścia do Smarthosta, będą mogli dowiedzieć się mojej opinii o tej firmie].
——————
Jeśli chcesz przetestować Smarthost, możesz zamówić dowolny pakiet i testować go 14 dni za darmo:
https://www.smarthost.pl?partner=df413800
UWAGA! Jeśli chcesz 20% rabatu na pierwsze zamówienie, skorzystaj z linku:
Social Media
Znajdź nas w serwisach społecznościowych: