blog

464.jpgW rozmowach z wieloma klientami prędzej czy później pojawia się temat hostingu. Nie są zadowoleni z obecnego, bo „jest za wolny”, „ciągle są problemy z pocztą”, „jest drogo”. Jakie jest moje doświadczenie z hostingiem?

Najpierw większość stron lokowałem w pewnej firmie z Wielkopolski. Było w porządku, ale kilka małych awarii podkopało fundament zaufania do bezpieczeństwa.

Zacząłem szukać dalej. Kierując się opiniami internetowymi wybrałem najwyżej ocenianą firmę z Rzeszowa. Było drożej, ale rzeczywiście stabilnie. Panel zarządzania usługami sprawiał wrażenie bardziej dopracowanego.

Jednak pojawił się inny problem – backupy robiły się bardzo wolno, kilkanaście razy wolniej niż w innych firmach. Dla mnie to ważny temat, bo często przerzucam stronki z domen testowych na produkcję. Kiedy zwróciłem im na to uwagę, powiedzieli, że tak mają i już. Czyli nie da się tego poprawić.

Szukałem dalej. Mam pojedyncze konta hostingowe w kilku firmach, dziś większość z nich należących do poznańskiej grupy H88, ale żadna z nich nie przekonała mnie w 100%.

Pamiętam, że wybrałem się na Joomla User Group do Szczecina w 2016 roku. Spotkałem się tam z firmą Smarthost z Częstochowy i dostałem darmowy kupon na roczny hosting. Spróbowałem i szybko zacząłem przenosić tam inne strony na kolejne konta.

A więc: jakie są plusy Smarthosta?

  1. Przystępna cena. Daję tę cechę jako pierwszą, ale wcale nie jest najważniejsza. Ważne jest jednak to, że płacisz za to co dostajesz, bez kosmicznej marży, jak czasem w innych firmach. W 2016 roku mieli pakiet 1GB za 29 zł netto, a wystarczał on do większości stron wizytówek. Dziś tego pakietu już nie ma, ale dalej jest bardzo atrakcyjnie.
  2. Szybkie serwery. Mam wrażenie, że SH staje się pewnym liderem technologicznym. Np. już teraz nie ma tam serwerów bez dysków SSD.
  3. Szybkie i niezawodne wsparcie. Na maile dostaję odpowiedź po kilku minutach, zawsze rzeczową. Kiedy mój klient ma np. problemy z konfiguracją poczty w Outlooku, może zadzwonić do nich i cierpliwie mu wszystko wytłumaczą. Nie ma problemu z dodzwonieniem się.
  4. Bezawaryjność. W kwietniu 2019 moja strona solmedia.pl miała 100% czasu online, czyli nie było nawet 1 min awarii. To o czymś świadczy.
  5. Darmowy SSL do każdej podpiętej domeny. To ogromna oszczędność, bo w innych firmach certyfikat taki kosztuje średnio ok. 100 zł. Dzięki temu moja strona ma teraz bezpieczny adres HTTPS://solmedia.pl
  6. CPanel, czyli panel zarządzania serwerem, który daje mnóstwo możliwości samodzielnej konfiguracji. Można na przykład ustawić wersję PHP dla konkretnej domeny - nie ma tego np. nazwa.pl
  7. Backupy plików i baz SQL z ostatnich 7 dni są cały czas dostępne do naszej dyspozycji, a proces przywrócenia jakichś plików jest dziecinnie prosty - zaznaczamy które pliki czy foldery przywrócić i potwierdzamy :)
  8. Skaner antywirusowy. Przenosząc pliki strony do SH od razu są one skanowane, a ew. wirusy są od razu usuwane. Można było ubić robale, które długo gnieździły się w instalacjach CMSów :)
  9. Smarthost przeniesie do siebie wszystkie skrzynki pocztowe i strony gratis, dla tych, którzy migrują z innych firm.
  10. Kontakt z właścicielem. Pan Wojciech osobiście promuje swoją firmę na różnych eventach branżowych. Jego wykłady świadczą o tym, że zna się na swojej pracy. O wszystko można zapytać osobiście. Cenię też pewność, że w razie potrzeby mogę skontaktować się z nim online.

Czy Smarthost ma wady? Na upartego udało mi się znaleźć te:

  • W najtańszych pakietach jest limit na ilość skrzynek pocztowych oraz baz SQL. Tego rzeczywiście nie spotyka się u konkurencji. Ale traktuję to jako politykę cenową, dzięki której w przystępny sposób możemy korzystać z małego serwera.
  • Pamiętam z początków, że proces rejestracji i kupowania konta miał kilka haczyków, na które nawet zwróciłem firmie uwagę. Przykład: nazwa mojego konta podawana w 1. kroku była użyta przez kogoś innego, ale dowiedziałem się o tym w końcu 3. kroku. Nic się nie zmieniło w tej kwestii od tych 3 lat, ale ja już wiem, jak sobie poradzić. Natomiast sądzę, że w trosce o nowych klientów można by poprawić wygląd strony i UX pewnych procesów.

Nie przetestowałem wszystkich firm hostingowych. Na pewno jednak miałem do czynienia z wieloma, bo duża grupa moich klientów przychodzi do mnie już mając hosting. Z mojego doświadczenia wiem, że z czystym sumieniem mogę polecić Smarthost.

[A po co napisałem ten tekst? Nie jest to wbrem pozorom artykuł sponsorowany – piszę go z własnej chęci. Po prostu kolejni klienci, których zachęcam do przejścia do Smarthosta, będą mogli dowiedzieć się mojej opinii o tej firmie].

Napisz do nas

Uzupełnij
Podaj prawidłowy adres
Uzupełnij
Nieprawidłowe dane
Zgoda wymagana
Kliknij na powyższe pole

© Solmedia 2019