1 lutego 2013 przedstawiciel firmy SOLmedia był na wykładzie Jacka Truszkowskiego na spotkaniu Klubu networkingowego w Poznaniu pt. "Audyt marketingowy stron www. Jak odkryć potencjał strony internetowej?". Oto jego najciekawsze notatki:

Przedsiębiorstwa tworząc swoje strony internetowe zapominają, że stanowią one potężne narzędzie marketingowe. Zatrudniając nawet najlepszą firmę informatyczną, nie osiągnie się zakładanych efektów (wzrostu przychodów), jeżeli strona nie zostanie ona najpierw opracowana od strony marketingowej. Należy podkreślić, że polskich warunkach bardzo często przy tworzeniu stron internetowych stosuje się strategię „naśladowania” konkurencji, nie zwracając przy tym uwagi czy rozwiązania zastosowane na stronach internetowych konkurencji są skuteczne.

Dodatkowo często popełnianym błędem jest tworzenie co kilka lat nowego serwisu internetowego od podstaw. Jednak brak pomiaru zachowań użytkowników może sprawić, że nowy serwis, pomimo nowocześniejszego wyglądu, będzie przynosił gorsze rezultaty niż stary. Dlatego najlepszą strategią jest ustawiczne udoskonalanie serwisu w kolejnych iteracjach w oparciu o dane na temat zachowania odwiedzających go internautów.

W tym momencie pojawia się kwestia pieniędzy, które trzeba przeznaczyć na stworzenie strony. Koszt może wynosić od kilkuset nawet do miliona złotych. Jednak niezależnie od ceny strony internetowej kluczowe jest, aby przyczyniała się ona do realizacji postawionych przed nią celów (np. wzrostu przychodów), a nie była jedynie pasywną wizytówką.

Aby strona rzeczywiście była źródłem zysków a nie jedynie kosztem ważne jest żeby rozpocząć prace nad nią od zatrudnienia firmy marketingowej, która specjalizuje się w marketingu internetowym. Pomoże ona opracować koncepcję strony internetowej, w szczególności jej architekturę informacji oraz zapewni właściwą edycję tekstów.

W oparciu o przygotowany przez firmę marketingową prototyp strony, firma informatyczną będzie mogła stworzyć szybciej dużo efektywniejszą stronę.

Pan Jacek Truszkowski wskazał na szereg często popełnianych błędów, które jego firma napotyka przeprowadzając audyty stron www. W szczególności można do nich zaliczyć:

  • brak jasnej informacji czym zajmuje się dana firma – na stronie powinno być klarownie napisane czego dana strona dotyczy; jeśli internauta w ciągu 10 sekund nie znajdzie na stronie tego czego szuka przechodzi na stronę konkurencji;
  • przewaga formy nad treścią – internauci wchodzą na daną stronę szukając informacji, dlatego grafika powinna stanowić jedynie element uzupełniający,
  • brak zaawanasowanego pomiaru zachowania internautów na stronie – większość osób koncentruje się jedynie na liczbie wejść, podczas gdy ta wielkość nie ma większego znaczenia; kluczowe jest ile osób skorzysta z usług/dokona zakupu.

Popełnienie błędów przy tworzeniu strony nie oznacza, że trzeba od razu robić nową. Wystarczy jedynie wprowadzić poprawki na już istniejącej witrynie. Nawet drobnymi zmianami możemy spowodować zwiększanie przychodów.

Oczywiście kluczowe jest również zapewnienie ruchu na stronie, bowiem nawet najlepsza strona nie da efektów jeśli nie będzie na niej internautów. Należy pamiętać, że najprościej tego dokonać poprzez uczciwe pozycjonowanie strony lub/oraz kampanię linków sponsorowanych Google Adwords. Uczciwe pozycjonowanie (white hat) polega głównie na poprawnym zbudowaniu i sformatowaniu treści strony oraz zapewnieniu linków do strony np. poprzez pisanie artykułów do portali branżowych itp. Drugą efektywną strategią zapewniania ruchu na stronie są linki sponsorowane Google Adwords, które w bardzo krótkim czasie pozwalają osiągnąć spektakularne efekty – wzrost przychodów nawet o kilkadziesiąt procent.

Notatki pochodzą z wykładu dotyczącego audytu marketingowego stron www, który przeprowadziłJacek Truszkowski (www.truszkowski.pl) na spotkaniu Klubu Przedsiębiorczych Wielkopolan „Walor” w dniu 1 lutego 2013 r.